Case HUR: Pelikehitys kuntosalilaitteille on uusi liiketoimintamahdollisuus laitevalmistajalle

HUR valmistaa paineilmatekniikkaan perustuvia kuntosalilaitteita tavoitteenaan kehittää parhaita mahdollisia ratkaisuja ennaltaehkäisevään, kuntouttavaan ja ylläpitävään liikuntaan. Active Life Labin älykuntosali on varustettu HUR:n kuntosalilaitteilla.

HUR valikoitui laboratorion laitetoimittajaksi siksi, että laitteissa on mahdollisuus digitaalisen harjoitteludatan keräämiseen ja hyödyntämiseen. Kuntosalilaitteiden tuli mitata harjoittelua ja tiedon olla reaaliaikaisesti muiden sovellusten hyödynnettävissä rajapinnan kautta. HUR:n kehittämä rajapinta avasi ovia jatkokehitykselle. Käytännössä tämä mahdollisti sen, että kuntosalilaite voi toimia harjoittelun aikana peliohjaimena.

Kuntosali- ja kognitioharjoittelun yhdistämisellä on muistisairauksia ehkäisevä vaikutus. Tällaisilla niin sanotuilla serious gaming -kategorian peleillä on globaalit markkinat. Ensimmäisen rajapintaa hyödyntävän pelin kehittivät Xamkin it-opiskelijat. Pelissä Pullervo-norppahahmoa ohjataan erilaisilla radoilla esteitä vältellen ja pisteitä keräten. Peli on toiminut maistiaisena siitä, mitä tulevaisuus voi tuoda tullessaan.

HUR:lle yhteistyö on avannut tulevaisuuden mahdollisuuden rakentaa peleillä ohjelmistoliiketoimintaa laitteiden rinnalle.Active Life Lab muodostaa pelikehityksen ympärille yritysryhmää, jonka tavoitteena on kaupallistaa aihepiirin tuotteita. Business Finland on jo rahoittanut kehittämistyötä ja valmistelussa on seuraava isompi TKI-hanke. Tavoitteena on myös käynnistää pelejä kehittävä opiskelijavetoinen startup-yritys lähitulevaisuudessa

Viljo Kuuluvainen

Viljo Kuuluvainen

Tki-asiantuntija

Tilaa uutiskirjeemme

Saat ensimmäisten joukossa tietoa hyvinvointipalveluihin liittyvistä hankkeistamme, hyvinvointifoorumista ja vaikuttavista hyvinvointipalveluista.